استاد مریم مسعود

۷ مطلب در فروردين ۱۴۰۲ ثبت شده است

انتخاب ۳ تیتراز۵ روزنامه تاریخ ۱۴۰۲/۰۱/۱۷

 

کیهان             ۱۴۰۲/۰۱/۱۷

۱_یورش جنون امیزبه معتکفان درمسجدالاقصی/ اسرائیل به اخرخط رسید. ۲_جایگزینی "تحجر"با"تحول"پروژه جدیدجریان تحریف

۳_حضورآمریکا درجنگ نیابتی اوکراین نظم جهانی رابه خطر انداخته است.

 

اعتماد           ۱۴۰۲/۰۱/۱۷

۱_مرگ خودخواسته هنرمند

۲_گام دوم اشتی درپکن

۳_کشمکش مجلس وسازمان برنامه وبودجه

 

 

شرق             ۱۴۰۲/۰۱/۱۷

۱_پسر"بی بی"دلش کوچک بود

۲_صلح درپکن

۳_دیدارشاعران واستادان ادبیات فارسی بارهبرانقلاب

 

جمهوری اسلامی           ۱۴۰۲/۰۱/۱۷

۱_محکومیت بین المللی جنایت صهیونیست ها درحمله به مسجدالاقصی ۲_وزیرنفت:بنزین وگازوئیل گران نمیشود مردم به شایعات توجه نکنند

۳_عده ای تندروبارفتارهایشان درحال فراری دادن مردم ازکشورند

ابرار                   ۱۴۰۲/۰۱/۱۷

۱_امکان کشور بایددرخدمت مهارتورم ورشد تولیدقرارگیرد

 ۲_درخواست آمریکا ازایران برای کمک به صلح یمن

۳_مرگ تلخ راوی قصه های شیرین

 

 

 

 

 

خودکشی  کیارستمی

می خواهم با مرگ خودم بمیرم نه با مرگ پزشکی... این کتاب که بهمن کیارستمی جمع آوری آن را برعهده داشته، حاوی یادداشت‌های روزانه کیارستمی در سال ۱۳۷۶ است؛ یعنی زمانی که او مشغول ساخت فیلم «طعم گیلاس» بود. در این یادداشت ها می‌توان به مضمون مرگ آگاهی کیارستمی رسید. بخشی از دست‌نوشته‌های مرحوم کیارستمی در کتاب «مرگ و دیگر هیچ»: «اپیکور میگوید: تا ما وجود داریم مرگ نیست,  هنگامی که مرگ می آید ما وجود نداریم! من می‌خواهم با مرگ خود بمیرم نه با مرگ پزشکی... خودکشی یکی از راه های استقلال است و به همین دلیل هم از آن متنفرند!»

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
آرمان صادقی

ارائه آقای نصرالله زاده

حباب فیلتر منجر به حصر اطلاعاتی کاربر و شکل‌گیری پیله‌های اطلاعاتی اطراف وی می‌شود. می‌توانند روی نگاه ما به جهان تاثیر بگذارند و حتی راه خلاقیت و نوآوری ما را ببندند.
 اگر اطلاعات منتشر شده، در فضای این حباب‌ها و اتاق‌های پژواک، همچون اخبار جعلی، آسیب‌زا باشند، خطر‌های متعددی را به همراه دارد؛ تا جایی‌که می‌تواند فرایند دموکراسی و تفاهم اجتماعی را مختل سازد و جامعه‌ای چندپاره را سبب شود
 حباب فیلتر در واقع سبب می‌شود شما در حصار عقاید خود گرفتار شوید. در این فیلتر فرض می کنیم همه مثل ما فکر می کنند و فراموش می کنیم که دیدگاه های دیگری نیز وجود دارد، و در نهایت برای تحلیل یک موضوع تک سویه نگریسته و احتمال اشتباه کردن زیاد خواهد شد.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
آرمان صادقی

اینفوگرافی هوش مصنوعی

 

 

 

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
آرمان صادقی

خلاصه تحقیق خانم سجده /اتاق پژواک

                                  به نام خدا

اتاق پژواک به آن دسته از خبرها در رسانه ها و شبکه های اجتماعی اطلاق میشود که با واقعیت تطابق ندارند، اما به دلیل همسو بودن با باور مخاطب و تکرار آن در این رسانه ها به باور عمومی تبدیل شده است.

اتاق پژواک پدیده ای به کاربرده شده در زمینه رسانه است. این تئوری بیانگر وضعیتی ست که در رسانه های امروز حضور پررنگی دارد در پدیده اتاق پژواک مهمترین المان باورها و عقاید .هستند به صورتی که دارنده پیام با تکرار مجدد پیام

طوری به حقیقت جهت میدهد که همه افراد تصور کنند

برداشت افراطی پدیده حقیقت دارد در اتاق پژواک باورها و عقاید در سازوکاری بسته با ارتباطات و تکرار تحمیل میشود. افراد هم با مواجهه با موقعیت اتاق پژواک به دنبال اطلاعاتی می روند که عقاید و نظراتشان را تایید و تقویت کند که این حالت ناآگاهانه منجر سوگیری تاییدی در فرد میشود. این رویه را میتوان در اخبار ارزش گذاری و حبابهای استارتاپی نیز مشاهده کرد.

اتاق پژواک زمانی که در بستر اینترنت و هنگام مباحثات رخ میدهد به شرکت کنندگان این حس را میدهد که باورها و

عقایدشان مانند پژواکی به آنها بازمیگردد. افرادی که با وضعیت اتاق پژواک درگیر میشوند معمولا به دلیل اعتماد به نفس بیشتری که به واسطه تایید شدن توسط دیگران پیدا می کنند وارد این فرایند می.شوند میتوان گفت که با طیف وسیع اطلاعاتی که اینترنت در اختیار کاربران قرار داده آنها میتوانند از کانالهای گوناگونی اطلاعات را دریافت کنند.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
آرمان صادقی

خلاصه مقاله ازفصلنامه علمی_ترویجی وسایل ارتباط جمعی

 

                                         به نام خداوند بخشنده مهربان 

 

مقاله پیش رو با اشاره ایی به تعریفی از موسیقی ،اهمیت وجایگاه رسانه رادر فضای نوین رسانه ای که درآن رسانه های نوین به ویژه رسانه های تحت وب جایگاه ویژه ای یافته اند تلویزیونهای فارسی زبان گسترش زیادی یافته اند تبیین می.کند برخی از مهمترین بازیگرانی که در این عرصه در کشورمان تأثیر گذارند و فعالیت آنها به ویژه در دهۀ اخیر بر تولیدات موسیقیایی و فضای موسیقی و نیز چگونگی توجه مخاطبان جوان به موسیقی مؤثر بوده است معرفی و نقش هر یک از آنها و جایگاه آنها از دهه ۱۳۸۰ تابرامروز تحلیل و ارزیابی شده است. از مهمترین نقش آفرینان در این عرصه شبکه های تلویزیونی ماهواره ای فارسی زبان هستند که تمرکز عمده این مقاله .آنهاست از این رو برجسته ترین برنامه های این شبکه ها که بر موسیقی متمرکزند و در سالهای اخیر مورد توجه بسیاری از مخاطبان قرار گرفته اند تحلیل و ارزیابی میشوند در پایان برخی راهکارها و پیشنهادهایی برای سیاست گذاران و مدیران فرهنگی ارائه شده اند.

جایگاه رسانه موسیقی در فضای نوین رسانه ای

 در طول نیمۀ دوم قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یکم گوش دادن به موسیقی به تدریج به سرگرمی بسیار پرطرفداری در جهان تبدیل شد در برهه های مختلف در بافت های گوناگون اجتماعی موسیقی کارکردهایی حتی بسیار فراتر از سرگرمی نیز پیدا کرد و گاه از آن در تهییج افکار عمومی و تقویت روح مبارزه با حماسه و گاه به عنوان ابزار نقد حوزه قدرت و سیاست بهره گرفته شده است کارکردهای موسیقی به سادگی احساس جمعی را در شرایط تغییر و برانگیختگی قرار میدهد و میتواند مولد همبستگی ،اراده نشاط و آرامش و حتی هوشیاری بوده و یادر نقطه مقابل، عرصه ای برای لذت جوییهای مفرط ،عامیانه سهل انگاری ناهشیاری و مصرف گرایی

و در نهایت شیوع وابستگی و مسئولیت ناپذیری باشد.

از زاویه دیگر هم اگر به موسیقی نگاه کنیم با این واقعیت روبه روایم که موسیقی به عنوان رشته ای کاربردی به طور گسترده در عرصه های ،آموزشی فرهنگی و اجتماعی و حتی زمینه های تربیتی جایگاه اساسی پیدا کرده است و چون ابزاری روانی و اجتماعی میتواند در تقویت و تسهیل پاره ای از نیازهای انسانی ارزشمند و کارساز باشد .کارکردهای گوناگون موسیقی اعم از سرگرم سازی یا آگاهی بخشی و ... باعث شده است تا بسیاری از صاحب نظران از رسانه موسیقی سخن به میان آورند و آن را در کنار رسانه های تأثیر گذار دیگر قرار دهند.

موسیقی و نیاز مخاطبان

 نظریه استفاده و ،رضامندی یکی از مهمترین نظریه ها در حوزۀ ارتباطات ،است که کارکرد رسانه ها برای مخاطبان را از منظر نیازهای آنها به رسانه ها تبیین می.کند پیش فرض نظریهٔ یاد شده این است که مخاطبان رسانه ها پویا و فعال هستند و بنابراین میتوانند در مورد چگونگی استفاده از رسانه ها یاپیامهای رسانه ای تصمیم گیری کنند در واقع در نگاهی فشرده به تعامل رسانه ها و مخاطبان، در یک سویۀ ماجرا، رسانه ها هستند که تلاش میکنند با رسانه های جمعی به سه روش مربوط به هم انگارههای فرهنگ را به مخاطبان ارائه کنند .۱ آنها توجه مردم را به معیارهای رفتار قابل قبول در جامعه و نحوه صحبت دربارۀ آنها جلب میکنند؛ مثلاً نمایش نحوه برخورد پلیس با مجرمان ارتباطات اجتماعی ارتباط با جنس مخالف باعث میشود که مخاطبان انواع ارتباطات در جامعه را فرا گیرند رسانه ها به مخاطبان میگویند

چه چیزی جذاب و چه چیزی زیباست به نحوی هنجارها و ناهنجارها را مشخص میکنند .۲ رسانه های جمعی میگویند چه چیزی و چه کسی در جهان اهمیت دارند و چرا؟ آنها گویند چه کسی مشهور است از ستارگان سینما تا (دانشمندان و دلایلی برای این موضوع ارائه میکنند . رسانه های جمعی باعث میشوند افراد به ادراکی از خود و ارتباط یا عدم ارتباطشان با یکدیگر برسند برای مثال از خود بپرسند آیا من ظاهر مناسبی دارم؟ آیا من در مقایسه با اغلب ،افراد مذهبی ترم یا کمتر مذهبی ام؟ از سواد بیشتری برخوردارم یا کمتر؟ اغلب یک مقایسه سریع و ناخودآگاه اتفاق .افتد ممکن است خودمان و سبک زندگی خودمان را با افرادی از فرهنگها و کشورهای دیگر مقایسه کنیم .

در سویۀ دوم تعامل بین رسانه ها و مخاطبان مردم به عنوان مخاطبان رسانه ها هستند که با اراده و اختیار خود و بر اساس نیازهای خود تصمیم میگیرند که چگونه از رسانه ها استفاده .کنند مردم استفاده از رسانههای جمعی را با نیازهای خود تطبیق میدهند و رسانه ها برای

می کنندرفع نیازهای گوناگون آنها چهار کارکرد دارند

.١ لذت سرگرم سازی مخاطبان .۲ همراهی رسانه ها برای افرادی که احساس تنهایی میکنند تنهایی آنها را پر می.کند

.۳ رصد؛ مخاطبان از طریق رسانه ها از رویدادهای روزمره خبر و اطلاعات میگیرند .٤ تفسیر رسانهها چرایی اطلاعات و اخبار رویدادها که مخاطبان از طریق رصد به دست رویدادها را ارائه میت آورده اند را برای مخاطبان توضیح میدهند در واقع اطلاعات تفصیلی تر و تحلیلیتر درباره می کنند

صداوسیما

 رسانههای داخلی مانند صدا و سیما که عمده فعالیت آنها در این زمینه بر پخش موسیقی از شبکههای رادیویی ،آوا نوا و پیام و شبکهٔ تلویزیونی آموزش اختصاص

دارد؛ اما نکته اینجاست که بسیاری از علاقه مندان موسیقی در میان نوجوانان و جوانان کمتر به رادیو گوش میدهند مگر به صورت تصادفی در تاکسی یا گاهی در شبکه آموزش برنامه رادیو (هفت که در شمار شبکههای پربیننده تلویزیون کشورمان نیست چه بسا تأسیس شبکه تلویزیونی آوا که به نظر میرسد در دستور کار صدا و سیما قرار دارد ناشی از احساس ضرورت در این زمینه .باشد عملکرد صدا و سیما البته نشان داده است که به عنوان مهمترین سازمان فرهنگی کشور میتواند در ذائقه سازی در زمینهٔ موسیقی مؤثر باشد و نقشی کلیدی داشته باشد در مقطعی در اوایل دههٔ ۱۳۷۰ خوانندگانی مانند عباس بهادری حسن ،همایون ،فال بیژن خاوری و ... معرفی شدند و در اواسط دههٔ ۱۳۷۰ نوعی موسیقی ،پاپ به صورت برنامه ریزی شده به منظور مقابله با موسیقی لس آنجلسی از طریق صدا و سیما ترویج شد که هر دو مورد با اقبال بسیار زیادی در جامعه روبه رو شد و خوانندگانی مانند علیرضا عصار قاسم افشار محمد ،اصفهانی مجید اخشابی حسین ،زمان امیر ،کریمی مرحوم ناصر عبداللهی و بسیاری دیگر در تجربۀ دوم به مخاطبان معرفی شدند. در ادامه حتى صدا و سیما در معرفی خوانندگان موسیقی ایرانی که امروز در جامعه بسیار مطرح هستند همچون سالار عقیلی همایون شجریان علیرضا قربانی و کیخسرو پورناظری نیز نقشی بسیار پررنگ ایفا کرد با این همه به نظر میرسد که نقش رادیو در سالهای اخیر

پررنگ و نقش تلویزیون در مقطع امروز در این زمینه بسیار کمرنگ است.

در میان شبکههای رادیویی علاوه بر رادیو پیام که بخش زیادی از برنامه هایش به موسیقی اختصاص دارد و برخی از برنامه های رادیو فرهنگ به معرفی تخصصی و نسبتاً دقیق قطعات موسیقایی تمرکز یافته اند میتوان از رادیو آوا و نوا یاد کرد به طور خاص برای این منظور تأسیس شده اند

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

این نهاد فرهنگی با صدور مجوز پخش آلبومهای موسیقی و نیز برگزاری کنسرتهای موسیقی و همچنین برگزاری جشنواره موسیقی فجر دراین زمینه ایفای نقش می.کند از مسائلی که این نهاد به آن مبتلا بوده تغییرات بسیار سریع مدیران کل موسیقی در سالهای اخیر است که گاه فرصت به ثمر نشستن برخی سیاستها و برنامه ها را از بین برده است با این حال به نظر میرسد در دههٔ ۱۳۸۰ بخش زیادی از تمرکز فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر موسیقی پاپ بوده و خوانندگان بسیاری با مجوز این وزارتخانه وارد فعالیت در عرصۀ موسیقی پاپ شده اند به نحوی که فهرست طویلی از خوانندگان در سالهای اخیر به بازار موسیقی معرفی شده است؛ از افرادی مانند احسان خواجه امیری رضا صادقی حمید حامی مانی رهنما محسن یگانه بنیامین بهادری و ... در سالهای پیشتر گرفته تا اخیراً نیما فلاحی و شهرام شکوهی به علاوه در سالهای اخیر موسیقی پاپ نیز بخش خاص خود را در جشنواره فجر پیدا کرده است.

حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی

 به نظر میرسد تمرکز فعالیت حوزه هنری در دهه ۱۳۸۰ بیشتر بر ادبیات داستانی به ویژه ادبیات دفاع مقدس و در رده ،بعدی تولید فیلم متمرکز بوده است و البته در این زمینه موفقیتهای چشمگیری داشته است حتی برخی از آثار ادبی حوزه هنری مخاطبان بینالمللی پیدا کرده و به زبانهای خارجی ترجمه شده.اند اما نقش حوزۀ هنری در زمینهٔ موسیقی در این سالها کمرنگ بوده و یادآور تولیدات موسیقیایی

شبکه های تلویزیونی ماهواره ای فارسی زبان

 در وضعیت آشفته ای که در زمینه عرضه موسیقی مخاطبان با آن مواجه هستند نقش شبکه های تلویزیونی ماهواره ای فارسی زبان که به ویژه در نیمۀ دوم دهۀ ۱۳۸۰ به صورت قارچ گونه بر تعداد آنها افزوده شد بسیار بارز بوده است. در سالهای اخیر در وضعیت خلایی که به دلایل مختلف در فضای رسانه ای کشور در زمینه عرضه موسیقی پدید آمده و گاه ذائقه پروری به هنگامی از سوی دستگاه های متولی این موضوع صورت نگرفته نوجوانان و جوانان با تولیدات موسیقیایی که بسیاری از آنها از حداقل معیارهای زیباشناختی برخوردار نیستند و بیشتر شبیه آلودگی صوتی هستند مواجه بودهاند و همین مسئله باعث شده است تا از مجراهای گوناگون از جمله شبکه های تلویزیونی ماهواره ای به رفع علائق و نیازهای خود در زمینه موسیقی بپردازند. در اینجا باید با قاطعیت گفت بسیاری از نوجوانان و جوانان به دلیل عدم برخورداری از سواد رسانه ای در این زمینه از اطلاعات و آگاهیهای کافی نیز برخوردار نیستند.

موسیقی در تلویزیونهای ماهواره ای فارسی زبان

 

 

شبکه های موسیقی پخش کننده نما آهنگ در زمرۀ مهمترین و البته پرتعدادترین شبکه ها در میان تلویزیونهای فارسی زبان .هستند این شبکه ها مانند جام جم jamejam متعلق به ایرانیان لس آنجلسی پی ام سی (pmc) ایران موزیک (iranMusic) و ... به طور شبانه روز نما آهنگپخش میکنند در واقع به جهت اینکه تکرار نما آهنگ در شبکه های تلویزیونی بسیار معمول است و مسئله خاصی ایجاد نمیکند تأسیس اینگونه شبکه ها بسیار راحت تر از شبکه هایی است که برای مثال بر پخش فیلم متمرکز .هستند بخش زیادی از برنامه های تلویزیون های فارسی متمرکز بر پخش موسیقی تنها آلودگی صوتی است و این برنامه ها از ساختار و محتوا و ارزش هنری یا موسیقیایی خاصی برخوردار نیستند ویدئو کلیپهای این شبکه ها بسیار تند، و همراه با فلشهای فراوان و مشحون از حرکات سبک و حرکات رقص غربی و تماس مردان و زنانی هستند که نقش معشوقه های اغلب بیوفای یکدیگر را بازی میکنند. البته برخی ازاین شبکه ها گاهی فیلم نیز پخش میکنند و در واقع هدف سرگرم کردن مخاطب است.

آکادمی موسیقی من وتو 

آکادمی موسیقی شبکه من و تو یک برنامه تلویزیونی است که ظاهراً برای کشف استعدادهای ناشناخته موسیقی پاپ ایرانی با اجرای یکی از خوانندگان و بازیگران فیلمهای فارسی قبل از ،انقلاب با هدف بی اعتبار کردن موسیقی اصیل در میان ،جوانان ساخته و پخش شده است. نتایج این مسابقه توسط مردم و با استفاده از پیام کوتاه و تماس تلفنی انتخاب میشد فصل اول این برنامه با انتخاب هشت شرکت کننده از بین چندین نفر در لندن آغاز شد. فصل دوم این مجموعه نیز همانند فصل اول در لندن اجرا شد از مهمترین تفاوتهای دورۀ اول با دورۀ دوم میتوان به افزودن تعداد شرکت کننده ها از هشت به ۱۰ نفر .بود همچنین این مسابقه در قسمتهای اول آزمونی از تمام شرکت کنندهها گرفت و همانند برنامه امریکن آیدل به صعود

کننده ها کارت طلایی داد و از بین آنها ۱۰ نفر انتخاب شدند. متولیان شبکه من و تو برای اینکه برنامه در همان بدو شروع بتواند نظر مخاطبان را به سوی خود جلب کند دو کار اساسی انجام دادند؛ در آغاز نام برنامه را با عنوان آکادمی آراستند تا ناخودآگاه سطح آن بالا دانسته شود و نکته دوم این است که از وجود یک خواننده لس آنجلسی با سابقه نیز سود جستند.

شعر یادت نره

شعر یادت نره یک مسابقه در شبکه من و تو است که در آن یک نفر با شرکت در این برنامه بخت خود را برای بردن جایزه ۱۰۰ هزار دلاری می.آزماید در این برنامه شرکت کننده باید ادامه شعری را از یک ترانه که به شکل جای خالی است از حفظ بخواند این ترانه ها به صورت های مختلف از قبیل خواننده ها سبک شعر مانند ،عاشقانه شاد و ...)، زمان ساخت شعر مانند دهه ٦٠ یا ٧٠ و ...) دسته بندی شده است و شرکت کننده میتواند آنها را انتخاب کند. جایزهٔ ۱۰۰ هزار دلاری نیز از پیش انتخاب شده است.

برنامه موزیک شبکه من و تو

برنامه موزیک یک مجله خبری هنری است که به صورت هفتگی پخش و در آن ترانه ها و موزیک ویدئوهای جدید معرفی می.شوند در این مجلهٔ موسیقی برخی از آهنگهای ایرانی و خارجی که به تازگی به بازار موسیقی عرضه شدهاند پخش میشوند

دلایل جذابیت برنامههای موسیقی محور تلویزیونهای ماهواره ای برای مخاطب

سرگرمی

همان طور که پیشتر اشاره شد اغلب برنامههای موسیقی محور تلویزیونهای ماهواره ای بر سرگرم سازی مخاطبان متمرکز هستند و به نظر میرسد این خط مشی با ذات رسانه تلویزیون همخوانی بیشتری دارد از طرف ،دیگر این موضوع با روانشناسی اجتماعی جامعه ایران نیز تناسب زیادی دارد؛ برای بسیاری از ،مردم تماشای تلویزیون به معنای عام کلمه - که شامل تلویزیون ماهواره ای نیز میشود – به عنوان یک تفریح یا سرگرمی جدی در برنامه روزمره زندگی آنها محسوب میشود و اگر تلویزیون داخلی نتواند به این ،نیاز پاسخ مطلوب آنها را ،بدهد آنها به راحتی و به سرعت سراغ تلویزیونهای ماهواره ای میروند. از این رو شبکه های تلویزیونی ماهواره ای برنامه های گوناگونی در زمینه موسیقی که از محتوایی سرگرم کننده

برخوردار است برای مخاطبان خود پخش میکنند

بهره گیری از زیباییهای ساختاری

ویژگیها و قابلیتهای زیبایی شناختی و هنری یک برنامه تلویزیونی شامل نور، رنگ، دکور، بافت لباس مجریان یا گزارشگران زوایای گوناگون دوربین در هنگام تصویر برداری و ... از اهمیت زیادی برخوردارند و مخاطبان به این موضوعها اهمیت میدهند. برخی از برنامه های تلویزیونی پخش شده از شبکه های ماهواره ای به ویژه برنامه هایی مانند امریکن آیدل که دوبله و از این شبکه ها پخش شدهاند و نیز آکادمی موسیقی از این جهت از قابلیت جلب توجـه

مخاطبان برخوردار بوده اند

 تعامل دوسویه با مخاطبان

تلویزیونهای ماهواره ای با بهره گیری فعال از قابلیتهای فضای مجازی به ویژه از امکاناتی که شبکههای اجتماعی مجازی در اختیار آنها قرار داده اند تلاش کردهاند ضمن رصد دیدگاه های بینندگان دربارۀ برنامههای خود و اعمال نظرهای آنها در حد مقدورات خود ـ وارد تعامل جدی و پویا با مخاطبان .بشوند برخی از شیوههایی که این شبکه ها برای هدف مذکور به کار گرفته اند عبارت اند از:

ایجاد صفحه در شبکهٔ اجتماعی فیس بوک و توئیتر

انواع نظر خواهیها در فضای وب در مورد برنامههای گوناگون خود از جمله برنامه های

متمرکز بر موسیقی • قرار دادن نسخه آنلاین برنامهها بر روی نت

تمرکز بر حضور پررنگ زنان در برنامهها

در بسیاری از برنامهها زنان به عنوان مجری و کارشناس نقش محوری و اساسی ایفا میکنند و این موضوع مبتنی بر این نگاه است که بخش زیادی از مخاطبان تلویزیونهای ماهواره ای را زنان تشکیل میدهند

آموزش سواد رسانه ای به خانواده ها در خصوص برنامه های ماهواره ای در مدارس و نیز رسانه ها

البته لازمه این موضوع این است که باور داشته باشیم و به این واقعیت اذعان کنیم که شمار زیادی از مردم در کشورمان - به ویژه در شهرهایی مانند ،تهران کرج مشهد و تبریز ــــ بـه ماهواره دسترسی گسترده دارند و این موضوع را به عنوان یک تابوی رسانه ای یا اجتماعی مطرح نکنیم که امکان سخن گفتن دربارۀ آن وجود نداشته باشد بلکه واقع بینانه به سراغ خانواده ها تا آنها را چه در خصوص پیامهای منفی سیاسی و چه فرهنگی اجتماعی برنامه های ماهواره آگاه .کنیم این پیشنهاد بر این فرض استوار است که اگر مخاطبان به آگاهی و شناخت لازم از تولیدات رسانه ای برسند در برابر برنامه های آسیب زای تلویزیون های ماهواره ای از برویم توانمندی بالایی برخوردار خواهند بود.

جلب مشارکت نوجوانان در برنامه های اجرا محور

به منظور تقویت برنامههای موسیقی اجرا محور میتوان با همکاری ،مدارس دانش آموزان مستعدی را که در زمینۀ موسیقی علاقه و دغدغه هایی دارند یا به صورت انفرادی به علائق خود میپردازند برای اجراهای گروهی و عمومی تر تشویق کرد میتوان با برگزاری مسابقه ای بین منتخبان ،مدارس سرانجام به چند گروه متخب نهایی رسید و از آنها برای اجراهایی در فرهنگسراها یا دیگر محیطهای فرهنگی استفاده کرد تا هم به توانمندیهای خود پی ببرند و هم با انگیزش بیشتر آنها سرمایه هایی برای آینده کشور ایجاد شوند.

تمهید اجرای کنسرتهای موسیقی ایرانی در استانهای مختلف و در خارج از کشور

حمایت سازمانها و نهادهای فرهنگی به منظور تسهیل اجرای کنسرتهای موسیقی ایرانی در سراسر کشور و در خارج از کشور ضمن اینکه به ترویج بیشتر این موسیقی و اصلاح ذائقه ها منجر خواهد شد و در خارج از کشور نیز در حوزه دیپلماسی هنری دستاوردهای زیادی را برای کشور به ارمغان خواهد آورد

نظر سنجی تلفنی از افراد ۱۵ تا ۳۵ سال شهر تهران دربارۀ ،موسیقی مرکز افکار سنجی و رصد فرهنگی پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات مهر ۱۳۸۹

.۲ بخشی که پیشتر در مقاله نوشته شده بعد از یکی از آثار منتشر نشده دکتر مهدی زاده بود که به دلیل عدم انتشار امکان ارجاع به آن وجود نداشت. لذا بحث قبلی به طور کامل کنار گذاشته شد و بحث دیگری البته بارویکردی مشابه جایگزین شد.

 

 

بیچرانلو، عبدالله (۱۳۹۳). رسانه موسیقی و جوانان ایرانی؛ با تمرکز بر موسیقی در تلویزیون‌های ماهواره‌ای فارسی زبان. فصلنامه رسانه. سال بیست‌و‌پنجم، شماره دوم. ۱۲۰-۱۰۱ .

 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
آرمان صادقی

انیمیشن خانواده آدامز 2019

 

انیمیشن خانواده آدامز 2019

خانواده آدامز (انگلیسیThe Addams Family) یک فیلم پویانمایی سه‌بعدی در ژانر کمدی ترسناک به کارگردانی کنراد ورنن و گرگ تیرنن است که از سوی یونایتد آرتیستس در ۱۱ اکتبر ۲۰۱۹ منتشر شد.

 

 

نوع فیلم: انیمیشن – کمدی

محصول: آمریکا 2019

امتیاز: 10/6٫1

کارگردان کنراد ورنن
گرگ تیرنن
تهیه‌کننده کنراد ورنن
گیل برمن
الکس شوارتز
فیلمنامه‌نویس مت لیبرمن
بر پایه

خانواده آدامز
اثر چارلز آدام

موسیقی میخائل دانا
جف دانا
تدوین‌گر
  • کوین پاولویچ
  • دیوید ایان سالتر
شرکت
تولید
توزیع‌کننده
تاریخ‌های انتشار
کشور ایالات متحده
زبان انگلیسی
هزینهٔ فیلم ۲۴ میلیون دلار
فروش گیشه ۲۰۳ میلیون دلار

 «خانواده‌ی آدامز» انیمیشنی در ژانر کمدی و ترسناک است که داستان خانواده‌ی متفاوتی به‌نام آدامز را روایت می‌کند. این خانواده به دلیل تفاوتی که در سبک زندگیشان دارند، بین مردم به‌عنوان هیولا شناخته شدند و با شورش مردم مجبور می‌شوند دور از انسان‌ها زندگی کنند. پس از سیزده سال، دوستیِ دختر این خانواده با دختر شهردار جدید نگاه مردم را تغییر می‌دهد. سبک زندگی خانواده‌ی آدامز با خشونت بالا؛ اما فانتزی همراه است و درکنار تفاوت دیدگاهِ فرزندان خانواده با والدین‌شان و درک تفاوت‌ها به‌خوبی به نمایش گذاشته می‌شود

خشونت

صحنه‌های متعددی از رفتارهای خشونت‌آمیز به‌عنوان رفتارهای هنجار و حتی به‌عنوان شوخی در خانواده‌ی آدامز به نمایش درمی‌آید. ابزار بازی، (گیوتین، شمشیر و...) وسایل زندگی و طراحی خانه‌ی آن‌ها همگی وسایل خطرناک و خشنی است. ونزدی و پاگزلی برای تفریح رفتارهای خشونت‌آمیزی انجام می‌دهند؛ مانند دفن‌کردن یکدیگر، پرت‌کردن تبر به سمت هم و انداختن مواد منفجره به‌سمت پدرشان. صحنه‌هایی مانند فرو‌رفتن تیر در سر، قطع‌کردن سر عروسک با گیوتین و حمله با شمشیر از رفتارهای عادی این خانواده است. مردم شهر که خانواده‌ی آدامز را هیولا می‌دانند، با منجنیق سنگ‌های بزرگی به خانه‌ی آن‌ها پرتاب می‌کنند تا خانه‌ی آن‌ها ویران شود. یکی از مصداق‌های خشونت در این انیمیشن بی‌توجهی مارگو به دخترش پارکر است. زمانی‌که پارکر به اتاق کار مخفی مادرش وارد می‌شود، مارگو فرزندش را در اتاق زندانی می‌کند.

ترس

این انیمیشن با لحظات کمدی همراه است؛ اما در برخی صحنه‌ها، خانواده‌ی آدامز و محل زندگی آن‌ها به‌دلیل صداهای عجیب، موزیک ترسناک و نمایش خون و ابزار خشن به‌صورت ترسناک نمایش داده می‌شوند. زندانی‌شدن پارکر توسط مادرش می‌تواند برای کودکان ترسناک تلقی شود.

 

 

ونزدی و پارکر هردو به سنت‌شکنی در خانواده (مانند پوشش خلاف عرف خانواده) و اقدامات لجبازانه درقبال مادرشان علاقه دارند. ونزدی به‌دلیل مخالفت‌های مادرش با متفاوت‌بودن او، از خانه فرار می‌کند. افراد خانواده‌ی آدامز، شوخی‌های خطرناکی باهم می‌کنند و حرکات ناشایست و اقدامات نامناسبی مانند دزدی توسط مادربزرگ خانواده نمایش داده می‌شود. شخصیت پارکر در این انیمیشن، خیلی زیاد از تلفن همراه استفاده می‌کند، هم‌چنین با مادر خود رفتار مؤدبانه‌ای ندارد.

 

 

مردم نمی‌توانند خانواده‌ی آدامز را به‌دلیل تفاوت در سبک زندگی‌شان در کنار خود بپذیرند؛ اما درنهایت، دوستی و همزیستی جایگزین درگیری بین خانواده‌ی آدامز و مردم شهر می‌شود. مردم متوجه می‌شوند که قضاوت‌هایشان درباره‌ی این خانواده براساس شایعات بوده است و یاد می‌گیرند با آن‌ها روابط سازنده‌ای برقرار کنند. کنارآمدن با تفاوت میان نسل‌ها و آزادگذاشتن فرزندان در انتخاب آنچه می‌خواهند، پیام دیگر این انیمیشن است. پاگزلی و ونزدی با پدر و مادرشان اختلاف نظر دارند. پاگزلی به بمب‌های دست‌ساز علاقه دارد، درحالی‌که پدرش از او می‌خواهد شمشیرزنی یاد بگیرد. ونزدی هم به دوست‌شدن با مردم بیرون از عمارت علاقه دارد؛ اما مادرش برای محافظت از او، می‌خواهد که از عمارت خارج نشود. زمانی‌که پاگزلی با بمب‌های دست‌ساز و ونزدی با دوست جدیدش موفق می‌شوند که خانواده را از خطر نجات دهند، پدر و مادر آن‌ها حق را به فرزندانشان می‌دهند.

 

 

ونزدی دختر نوجوان و بااعتماد‌به‌نفس خانواده است. زمانی‌که خانواده‌ی او به‌خطر می‌افتند، آن‌ها را نجات می‌دهد. تلاش پاگزلی هم برای نجات جان خانواده، می‌تواند نشان‌دهنده‌ی مسئولیت‌پذیری درقبال خانواده باشد. شخصیت ونزدی و پارکر هردو سعی دارند آنچه را که مطابق میل‌شان است انجام دهند و در این مسیر خلاف خواسته‌ی خانواده‌شان عمل می‌کنند و باعث ناراحتی والدینشان می‌شوند، حتی ونزدی پس از لجبازی با مادرش از خانه فرار می‌کند. رفتار آن دو در خانواده می‌تواند الگوی منفی محسوب شود.

 

آنچه لازم است والدین بدانند

خانواده‌ی آدامز» یک خانواده‌ی خاص هستند که سبک زندگی آن‌ها با خشونت بالایی همراه است. رفتارهای خشونت‌آمیز خانواده‌ی آدامز به‌صورت هنجار و حتی به‌عنوان شوخی و تفریح به نمایش درمی‌آید. بنابراین احتمال روی‌آوردن کودکان شما به خشونت پس از تماشای این اثر وجود دارد. هم‌چنین برخی از مکان‌ها، تاریکی و صداهای عجیب همراه با موزیک ترسناک می‌تواند مخاطب را بترساند، هرچند ژانر کمدی اثر به کمک مخاطب می‌آید؛ اما بهتر است احتمال ترس در کودکان را درنظر بگیرید.پیام مثبت این انیمیشن (درک تفاوت‌ها) در اثر تغییر نظر شخصیت‌ها و پس از نمایش اقدامات نادرست مطرح می‌شود. پس بهتر است با یک گفت‌وگوی ساده، در فهم رفتارهای درست از نادرست و درک پشیمانی شخصیت‌ها به کودکان کمک کنیم.در خانواده‌ی آدامز فرزندان خانواده با والدینشان اختلاف‌نظر دارند و لجبازی با والدین، عمل‌کردن خلاف خواسته‌ی آن‌ها، بی‌ادبی نسبت به مادر و حتی ترک خانه توسط شخصیت‌های نوجوان نمایش داده می‌شود. درباره‌ی نادرست‌بودن این رفتارها به فرزندتان توضیح دهید و راه‌حل‌های بهتری به آن‌ها معرفی کنید. با آن‌ها درباره‌ی گفت‌وگو با والدین به‌جای لجبازی صحبت کنید و به فرزند خود اطمینان دهید که اگر در خانه نظر مخالفی داشته باشد شما به او گوش می‌کنید.خلاصه: رفتارهای نادرست در برابر خانواده، صحنه‌های ترسناک و رفتارهای خشونت‌آمیزی که به‌صورت هنجار و حتی به‌عنوان شوخی و تفریح در خانواده‌ی آدامز نمایش داده می‌شود، می‌تواند بر کودکان تأثیر بگذارد.

 

نام شخصیت‌ها:

گومز: پدر خانواده‌ی آدامز. او باید شمشیر‌زدن را به‌عنوان یک سنت خانوادگی به پسرش یاد بدهد؛ اما در این کار موفق نیست،
 
مورتیشیا: مادر خانواده‌ی آدامز. او که بدرفتاری مردم را با خانواده‌ی خود دیده است، اصرار دارد که از مردم دوری کنند و با دخترش بر سر این ماجرا بحث می‌کند،
 
ونزدی: دختر خانواده‌ی آدامز. او مشتاق است دنیای بیرون از عمارت را تجربه کند و با مردم ارتباط داشته باشد و سر این مسئله با مادرش اختلاف پیدا می‌کند،
 
 

پاگزلی: پسر خانواده‌ی آدامز. او به مواد منفجره علاقه دارد؛ اما طبق رسم خانواده‌ی آدامز، باید شمشیرزنی را یاد بگیرد،

 

مارگو نیدلر: او یک طراح ساختمان است که شهرکی با خانه‌های یک‌شکل و رنگارنگ به‌وجود آورده است. ساختمان متروک و متفاوت خانواده‌ی آدامز باعث می‌شود که مارگو، مردم را علیه این خانواده تحریک کند تا آن‌ها را از منطقه بیرون کنند.

 
 
 
 
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
آرمان صادقی

الگوهای تاریک

 

الگوهای تاریک

 

وقتی که شما از وب استفاده می‌کنید، تک تک حروف قرار گرفته شده در هر صفحه را مطالعه نمی‌کنید . شما در بدنه برگه کاوش می‌کنید و براساس فرضیاتتان معمولا بررسی می‌کنید. وقتی که شرکتی بخواهد به شما حقه بزند می‌تواند از این حالت استفاده کند. به این صورت که آن‌ها چیزی را نمایش می‌دهند که واقعیت آن چیز دیگری‌ست.

چنین تکنیک طراحی که کاربران را مجبور به انجام کاری می‌کند که آن‌ها نمی‌خواهند در واقع مشکلات اخلاقی به دنبال دارد. چنین رویکردی باعث می‌شود که سیستم آنالیز شما داده‌ها و ارقام مصنوعی را بدست بیاورد. بنابراین گزارش‌ها از آمار تعامل کاربران و… واقعی نخواهند بود.

در یک مقاله که Hoa Loranger در آن به موضوع الگوهای تاریک پرداخته می‌گوید: «هرگونه فایده‌ی کوتاه مدتی که یک شرکت از طریق الگوهای تاریک دریافت کرده است، در بلند مدت از دست خواهد داد.»

الگوهای تاریک به طور عامیانه در پنج دسته بندی از تکنیک های فریبنده ی طراحی قرار می گیرد :

۱. گمراهی عمدی

در چنین حالتی طراحی به صورت هدفمندانه سعی دارد تا تمرکز کاربران را روی چیزی به عنوان یک حواس پرتی از چیز دیگری قرار دهد. اغلب اوقات چنین حالتی در قالب رها کردن اطلاعات ناخواسته به یک وبسایت نمایش داده می‌شود. اما مرسوم‌ترین حالت چنین گمراهی تکنیک محبوب دکمه «خیر» است که در نهایت منجر به تایید می‌شود. در حقیقت طراحی در این حالت سعی می‌کند تا نشان دهد که تنها یک گزینه درست برای‌ شما وجود دارد. این موضوع را حتی می‌توان در اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها نیز دید

برای مثال در آن‌ها دکمه «خرید سکه بیشتر» به صورت بزرگ در صفحه ظاهر می‌شود و در گوشه‌ای از صفحه نمایش با فونت بسیار ریزی دکمه «نه نمی‌خوام» هم قرار گرفته شده است. کلیک و انتخاب این دکمه معمولا کار سختی‌ است!

۲. تبلیغات مخفی

وقتی که یک تبلیغ به عنوان محتوا یا المانی از ناوبری ظاهر می‌شود، چنین موضوعی نیز حقه است.

۳. تداوم اجباری

بسیاری از وبسایت‌ها سعی دارند تا از شما بابت چیزی (که می‌شود به صورت رایگان در همانجا بدست آورد) پول بگیرند.

۴. رشد از طریق اسپم

معمولا وبسایت‌ها سعی می‌کنند تا شما را به متصل کردن آدرس ایمیل یا شبکه‌های اجتماعی‌تان به وبسایت ترغیب کنند. با این کار می‌توانید با دوستانی که می‌شناسید به صورت آنلاین بازی کنید. بعد از انجام چنین کاری شما با مقوله اسپمینگ و اطلاعاتی که یقینا الگوی تاریک هستند روبرو می‌شوید. به نظر می‌رسد که چنین موضوعی به پیشرفت شرکت منتهی می‌شود اما در واقعیت اینگونه نیست.

۵. هزینه‌های مخفی شده

آیتم‌ها و هزینه‌های اضافی که در قسمت پرداخت ظاهر می‌شوند نیز الگوهای تاریک هستند، البته چنین مواردی بسیار مرسوم نیست اما با این حال هنوز هم اتفاق می‌افتند. برخی دیگر از وبسایت‌ها حتی با وجود اینکه کوپن‌های تخفیف ارائه می‌دهند اما آن را به صورتی از چشم کاربران مخفی می‌کنند. به وبسایت GoDaddy در زیر نگاه کنید، گزینه Privacy Protection بدون اینکه کاربر قصد استفاده از آن را داشته باشد در حال اضافه شدن به خریدهای‌ش است.

فواید کوتاه مدت

این فکر که از کنش‌های کاربری به صورت غیر اخلاقی برای سوددهی شرکت استفاده کنید، فکری ناقص و نادرست است. این فواید در کوتاه مدت اتفاق می‌افتند و در بازه طولانی زمانی باعث می‌شوند که شرکت نرخ تبدیلات کمتری داشته باشد، به این دلیل که مشتریان آگاه می‌شوند و می‌توانند خطراتی که با آن‌ها همراه می‌شوند را متوجه شوند.

برخی از شرکت‌ها به دنبال یک راه میانبر برای دسترسی به منافع بیشتر در بازه زمانی کمتری هستند، اما آن‌ها نمی‌دانند که در بلند مدت این کار سبب می‌شود تا اعتماد و اعتبار برندشان کاهش پیدا کند.

بعد از اینکه کاربران متوجه شدند که قدم‌هایی برداشته‌اند که واقعا نیاز ندارند، احساس سرخوردگی و عصبانیت می‌کنند. کاربران نمی‌خواهند که با از دست دادن حریم شخصی‌شان از طریق این الگوهای تاریک فرایند کاوش در وبسایت را ادامه دهند. این الگوها مخالف و در ضدیت با تجربه کاربری هستند و احتیاجات کاربری را برآورده نمی‌کنند.

پایداری و رشد در بلند مدت

طراحان امروزه براساس داده‌ها تصمیم گیری می‌کنند، بنابراین پروسه طراحی امروزه کمتر موضوعی شده است. با این حال در برخی از سناریوها بهتر است که اصول و قواعد طراحی را برای بلند مدت دنبال کنیم. با این کار می‌توانیم از موفقیت‌مان مطمئن شویم. سعی کنید اساس و پایه شرکت‌تان را بر پایه درستی و راست‌گویی بنا کنید، به این دلیل که حقایق به زودی برای مشتریان آشکار خواهد شد.

به هر قیمتی که شده از الگوهای تاریک دوری کنید

الگوهای تاریک سعی در فریب مردم دارند، یک پروسه ای است که اجتناب کردن کاربر، از آن سخت است. الگو های تاریک کاربر را به مسیر های خطرناکی می کشانند و گاهی اوقات نیز آنها را در سردرگمی رها می کنند. به عنوان یک طراح وب به شما پیشنهاد می کنم که تا حد ممکن از الگوهای تاریک فاصله بگیرید.

اگر شما به تاکتیک های مارکتینگ باور دارید، در نهایت این زیر سوال بردن اخلاق است، باید مسیری جدید در پیش بگیرید. بازدید کننده ها، موتورهای جستجو و اکثریت شبکه های اجتماعی عمل الگوهای تاریک را مجازات و با آنها برخورد می کنند. اگر به اعتبار و شهرت برند خودتان اعتماد دارید از انجام این الگو ها خودداری کنید.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
آرمان صادقی