به نام خدا

اتاق پژواک به آن دسته از خبرها در رسانه ها و شبکه های اجتماعی اطلاق میشود که با واقعیت تطابق ندارند، اما به دلیل همسو بودن با باور مخاطب و تکرار آن در این رسانه ها به باور عمومی تبدیل شده است.

اتاق پژواک پدیده ای به کاربرده شده در زمینه رسانه است. این تئوری بیانگر وضعیتی ست که در رسانه های امروز حضور پررنگی دارد در پدیده اتاق پژواک مهمترین المان باورها و عقاید .هستند به صورتی که دارنده پیام با تکرار مجدد پیام

طوری به حقیقت جهت میدهد که همه افراد تصور کنند

برداشت افراطی پدیده حقیقت دارد در اتاق پژواک باورها و عقاید در سازوکاری بسته با ارتباطات و تکرار تحمیل میشود. افراد هم با مواجهه با موقعیت اتاق پژواک به دنبال اطلاعاتی می روند که عقاید و نظراتشان را تایید و تقویت کند که این حالت ناآگاهانه منجر سوگیری تاییدی در فرد میشود. این رویه را میتوان در اخبار ارزش گذاری و حبابهای استارتاپی نیز مشاهده کرد.

اتاق پژواک زمانی که در بستر اینترنت و هنگام مباحثات رخ میدهد به شرکت کنندگان این حس را میدهد که باورها و

عقایدشان مانند پژواکی به آنها بازمیگردد. افرادی که با وضعیت اتاق پژواک درگیر میشوند معمولا به دلیل اعتماد به نفس بیشتری که به واسطه تایید شدن توسط دیگران پیدا می کنند وارد این فرایند می.شوند میتوان گفت که با طیف وسیع اطلاعاتی که اینترنت در اختیار کاربران قرار داده آنها میتوانند از کانالهای گوناگونی اطلاعات را دریافت کنند.