چرا موزه ها به عنوان رسانه مطرح می‌شوند؟

□بی شک وجود موزه به عنوان یک نهاد فرهنگی در اجتماع بسیار ضروری است. فرهنگ هر جامعه یک مفهوم کلی است و تمامی ارزش ها و یافته های معنوی مردمان آن جامعه را در برمی گیرد.

 

موزه به طور کلی فرهنگ و میراث هر قومی است که از پیشینیان بر گرفته شده و در آن تغییراتی داده شده و به نسل های بعد انتقال یافته است. فرهنگ ها و تمدن ها مانند انسان سه مرحله تکامل دارند، به این معنا که زاده می شوند، کودکی و نوجوانی دارند، کمال می یابند و به پیری می رسند و بالاخره از میان می روند.

 

 

چه کارکردهای رسانه‌ای را می‌توان برای موزه‌ها در نظر گرفت؟

 

بر این اساس، در مورد موزه های ایران می توان گفت که از میان کارکردهای ذکر شده موزه، آن میزان که بر گردآوری و حفظ و نگهداری اشیاء تاکید می شود، نمایش آثار و مولفه های حاکم بر نحوه نمایش آثار و نحوه روبرو شدن مخاطب با موزه و آثار آن و نوع رابطه موزه با مخاطب مورد توجه قرار نمی گیرد.

این در حالی است که امروزه کارکردهای موزه از حفظ و نگهداری و حتی نمایش صرف آثار و اشیاء فراتر رفته و از کارکردهای آموزشی، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی موزه ها در نسبت با مخاطبان موزه صحبت می شود.

این کارکرد جدید موزه را می توان کارکرد رسانه ای آن در نظر گرفت و از موزه به عنوان یک "رسانه " یاد کرد. رسانه ای که مطابق نوع آثار به نمایش درآمده، نحوه به نمایش درآمدن آثار، طراحی بنا و فضای داخلی موزه، نورپردازی و… متناسب با اهداف موزه "پیام"هایی را تولید و به مخاطبان و بازدیدکنندگان، ارسال می کند.

علیرغم تمام موارد ذکر شده، داده ها نشانگر این است که بیش از نیمی از موزه های ایران به عنوان یک رسانه دارای ضعف و ناتوانی هستند.

 

 

 

برای افزایش استقبال عمومی از موزه‌گردی چه اقداماتی لازم است و چه پیشنهادهایی دارید؟

 

معمولا مردم برای بازدید از مکان های عمومی و تاریخی و علی الخصوص موزه ها، سعی می کنند تا از همیشه ی خود ملاحظه و دقت بیشتری علی الخصوص در کنترل حرکات دست و پایشان را داشته باشند اما، با این حال می توان گفت که بسیاری از مردم از آداب بازدید از موزه، قوانین خاص آن و حتی نکات مختلف برای بهتر و بیشتر بازدید کردن از این مکان ها؛ بی خبرند و به همین علت ممکن است تا به آن چیزی که در نهایت باید از بازدید از یک موزه عایدشان شود، نرسند. پیشنهادبعدی میزان قیمت بلیط هاهست که برای تمام اقشاربایددرنظرگرفته شودتاقشرمتوسط وضعیف هم بتوانندازآن بازدیدکنند.انتخاب روزهایی ازهفته برای رایگان ونیم بهاکردن بلیط هم بسیار موثراست